- Mediatycoon John de Mol stelt dat hij nog nooit een crisis van deze omvang heeft meegemaakt.
- Talpa, het mediabedrijf van De Mol, moet door de coronacrisis drastische maatregelen nemen.
- Er vallen vrijwel zeker ontslagen door uitval van productie en dalende advertentie-inkomsten voor tv.
Het coronavirus heeft grote gevolgen voor Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. Hij ziet zich gedwongen “draconische maatregelen” te nemen”, schrijft de topman in een e-mail aan zijn personeel.
De e-mail is in handen gekomen van De Telegraaf en een woordvoerder van Talpa heeft de authenticiteit bevestigd.
De Mol schrijft in de e-mail dat hij in 40 jaar ondernemerschap nog nooit een crisis van deze omvang en met deze enorme impact heeft meegemaakt. “Alles wat we tot nu toe beschouwden als ‘normaal’ wordt anders”, aldus de woordvoerder tegen De Telegraaf.
Ontslagen zijn onvermijdelijk, zo heeft De Mol laten weten. Met Talpa is hij eigenaar van onder meer televisiezenders SBS 6, Net 5 en Veronica en radiozenders 538 en Sky Radio. De zenders zien hun advertentie-inkomsten drastisch slinken omdat bedrijven nu hun advertentiebudgetten bevriezen.
Hoeveel ontslagen er zullen vallen is nog onduidelijk, daarover hoopt De Mol binnen korte termijn duidelijkheid te verschaffen. Het bedrijf probeert het ontslag van medewerkers zoveel mogelijk te beperken.
Het coronavirus was al doorgedrongen tot de programmering op de Talpa-zenders. De talentenjacht We Want More zou op 28 maart starten maar de opnames zijn stilgelegd. De talkshow van Patty & Gordon met Patty Brard en Gordon Heuckeroth is uitgesteld omdat er vanwege de coronamaatregelen geen publiek bij aanwezig kan zijn.